LCGW

Mis niet langer het laatste LCGW nieuws

E-mail: *

:

  • nieuwsbrief algemeen
  • nieuwsbrief noord
  • nieuwsbrief oost
  • nieuwsbrief west
  • nieuwsbrief zuid
  • lcgwcongress



04-11-2016 12:00

Margriet Sitskoorn

Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg, betoogt dat gedrag en omgeving van invloed zijn op onze hersenen. We kunnen die trainen zodat we succesvol worden.

De wereld verandert voortdurend, wordt complexer en er is meer onzekerheid. Internet en de constante stroom aan informatie zijn daarin belangrijke oorzaken. Er is onderzoek gedaan naar welke vaardigheden we nodig hebben om in deze wereld succesvol te zijn. Dat zijn onder meer: het kunnen richten van aandacht, het gebruiken van je werkgeheugen en het kunnen onderdrukken van ongewenst gedrag.

Ook zijn er bepaalde eigenschappen gerelateerd aan succes: zelfcontrole, energie, dankbaarheid, nieuwsgierigheid, spiritueel zijn, gevoel voor humor… Mensen die deze vaardigheden minder ontwikkeld hebben, redden het moeilijk in de wereld waarin we nu leven.

Onze hersenen slaan herhaalde ervaringen op als wetmatigheid en geven daarop een automatische reactie. Als je eten ziet wil je eten. De kunst is om rust te nemen en een niet-automatische respons te geven op ‘stimuli’ uit de omgeving.  De omgeving zet ons aan tot gedrag, dezelfde impuls krijg je als je een half uur geleden gegeten hebt. Dat komt omdat in onze hersenen structuren zitten op basis van pijn en genot die ontwikkeld zijn in vroegere tijden van schaarste. Deze zetten ons nog steeds aan tot bepaald gedrag.

Gelukkig zijn er andere delen van de hersenen die ons tegen houden. Hoe ontwikkel je die? Sitskoorn onderscheidt vier cruciale factoren. Dat zijn een rijke omgeving. Je moet je hersenen telkens voorzien van nieuwe, betekenisvolle informatie. Doe eens iets nieuws waardoor je gemotiveerd wordt! Dan krijg je er nieuwe hersenstructuren bij. Tweede factor is de flow-focus training. Dat betekent: ontspannen zijn, maar wel alle informatie tot je nemen en daarnaar handelen. Wanneer je je niet meer kunt focussen op één bron, dan zal je werk per direct kwalitatief achteruitgaan. Dus oefen je om je aandacht te richten, dan word je cognitief flexibeler en reageer je sneller op fouten zonder stress. Ten derde is een vast slaap patroon van belang. Slaap is nodig o om bijvoorbeeld informatie over te brengen van het korte- naar het langetermijngeheugen. Behalve ’s nachts goed slapen draagt een siësta van 10-20 minuten er ook aan bij. En tot slot iets wat we waarschijnlijk allemaal wel weten, bewegen. Ga eens lopend vergaderen.

Sitskoorn volledige lezing is op de eerste dag van het Festival van de zachte G naar de zoete Zee. Meld je nu aan

 

Over Margriet Sitskoorn

Prof.dr. Margriet Sitskoorn studeerde in jaren ’80 psychologie in Tilburg, met als specialisatie neuropsychologie. Zij promoveerde aan de Universiteit van Nijmegen binnen de ontwikkelingspsychologie. Ze volgde een vervolgopleiding in de klinische neuropsychologie aan het Henry Ford Hospital in Detroit, Verenigde Staten. Zij is BIG-geregistreerd klinisch neuropsycholoog.

<< November 2016 >>
MonTueWedThuFriSatSun
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930